NEMZETI KÖZSZOLGÁLATI EGYETEM
VÍZTUDOMÁNYI KAR

A vártnál hamarabb beértek az EFOP 3.4.3 projekt gyümölcsei

A Víztudományi Kar jogelőd intézményében, 2013-2015 között végrehajtott projekt (TÁMOP-4.1.1. C-12/1/KONV-2012-0015) keretein belül jött létre a Vízügyi Digitális Tudástár (VDT). A VDT igen hamar példátlan tárházává vált a Kar hallgatói, oktatói és a gyakorlati szakemberek számára. A kezdetekkor meghatározott célkitűzések szerint a Tudástárban helyet kaptak: a szakfolyóiratok, szakkönyvek és kézikönyvek; vízügyi értelmező szótár; digitális tananyagok; vízügyi szakmai fotótár; valamint jeles vízügyi szakemberek életút-interjúi.

2017-ben egy rosszindulatú informatikai támadás következtében a VDT jelentős sérüléseket szenvedett, illetve a feltöltött anyagok frissítése és nagyobb mértékű kiegészítése is időszerű kérdéssé vált. A megoldást az EFOP-3.4.3-16-2016-00003 pályázat nyújtotta, amelynek keretében tökéletesen sikerült helyreállítani a rendszert. A VDT szabályos használata már 2019 elején újraindulhatott. A tavalyi év óta sokkal körültekintőbb informatikai protokoll biztosítja védelmét, továbbá az azóta megkövetelt GDPR szabályoknak is megfelel a használata.

Az EFOP 3.4.3 projekt keretében számos, a Kar számára fontos, stratégiai fejlesztés történt. Az oktatási kompetenciák minőségének fejlesztése a megváltozott gazdasági és környezeti feltételekhez igazodott, valamint a képzési elemek hozzáférhetősége is jelentősen javult. A hallgatók lemorzsolódásának megakadályozása érdekében felzárkóztató kurzusok (matematika, fizika, kémia, stb.) indulnak minden félévben. „Learning by doing” mottó szerint, eddig 11 mérőtábor került megszervezésre, és több mint 10 szakmai kiránduláson is részt vehettek a Kar hallgatói. A bajai campushoz tartozó Zsuffa István Szakkollégium új irodai és kutatást segítő eszközparkkal gazdagodott, valamint a Beszédes József Kollégium is új sporteszközöket kapott (konditerem, biciklik, stb.). A Víztudományi Kar az elmúlt időszakban az esélyegyenlőség kérdésének fontosságára felhívva a figyelmet, már három sikeres konferenciát szervezett, a vízipari és vízügyi szektor női professzorainak és szakembereinek bevonásával.

A projektben eddig teljesített feladatok részletes felsorolását mellőzve, kiemelendő a VDT helyreállítása és folyamatos fejlesztése. A kialakult pandémiás helyzet sokkal előbb bizonyította, hogy a fáradozások nem voltak hiábavalók. Az éppen beérő gyümölcsök egy része már most szüretelésre került azáltal, hogy a Digitális Tudástár a távolléti oktatásban való azonnali bevetésére kényszerült a Kar. A mérnöki képzés során nagy mennyiségű, elsősorban műszaki ábrázolással összefüggő adatok és más adatbázisok folyamatos elérésére van szükség, amelyet a projekt kereteiben megvásárolt informatikai eszközök biztosítanak (pl. FILR szerver). A COVID-19 vírus okozta „home office” munkavégzésben használt informatikai eszközök egy részét szintén a pályázat biztosította. Annak ellenére, hogy ilyen helyzetre senki nem számított a projekt tervezésekor, az eddigi tapasztalatok alapján a rendszer kitűnően vizsgázott. A hallgatók szívesen és aktívan használják a VDT nyújtotta lehetőségeket, és visszajelzéseik alapján elégedettek annak tartalmi és technikai elemeivel. Oktatói oldalról is hasonlóak a visszajelzések. Jelenleg a VDT e-learning rendszere által biztosított felkészülést segítő, valamint ismeretellenőrzést támogató rendszer az egyre szélesebb körű kihasználás irányába tart. Az új tartalmi elemekkel bővült, összesen 23 tananyaggal rendelkező (melyből 12 angol nyelvű) Tudástár a Kar alapképzéseinek, valamint a szeptemberben induló mesterképzésének és szakirányú képzéseinek nélkülözhetetlen tudásbázisa lett.

A Víztudományi Kar a távolléti oktatásban szerzett tapasztalatait beépíti stratégiai célkitűzéseibe, ezáltal is biztosítva a minél jobb minőségű mérnökképzést.