A Víztudományi Kar is segíti a mentést a dunai hajóbalesetnél

Az Országos Vízügyi Főigazgatóság felkérésére a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Víztudományi Kara részt vesz a dunai hajóbalesetben elsüllyedt Hableány környezetében kialakult áramlási viszonyok feltérképezésében.

A VTK szakemberei a méréseket a védekezési feladatokat ellátó Közép-Duna-völgyi Vízügyi Igazgatóság III. számú kitűző hajójáról végzik. Az Igazgatóság mérőcsoportjával közösen a Margit híd alatt 14, felette (a Duna Margit-sziget pesti ágán) 3 kijelölt mérési szelvényben, valamint az elsüllyedt hajótest közvetlen közelében sebességeloszlás és áramlási irány adatokat mérnek. Ezeket a Kar akusztikus Doppler-effektus alapján működő műszerével végzik, amely a hanghullámok frekvencia változásából képes egységnyi vízfelületre vonatkoztatva a víz sebességét mérni. A szakemberek a teljes keresztmetszeten átáramló sebességkomponensek nagyságát és irányát határozzák meg. Az alkalmazott technológia jelenleg az elérhető legkorszerűbb eljárásnak számít. A mérési adatok segítségével részletesen elemzik a Duna folyam Margit híd környezetében kialakult áramlási viszonyait, így a mentési feladatokat meghatározó erős sodrást – mely az 1,7 m/s-os vízsebességeket is eléri – az elsüllyedt hajó környezetében. A Kar a méréseket péntek reggeltől előreláthatólag ezen a héten vasárnapig végzi - folyamatos készenlét biztosítása mellett.

A VTK munkatársai által végzett munkáról Bíró Tibor dékánt kérdeztük:

 

Szöveg: Szöőr Ádám

Fotó: Szilágyi Dénes

Videó: Halápi Katinka