Hasznos ismeretekkel gazdagodhattak a Víztudományi Kar munkatársai az augusztus utolsó hetében megrendezett továbbképzési programsorozaton, amelynek célja az volt, hogy feltárják a már meglévő erősségeket, valamint a fejlesztendő területeket.
Elsőként a térinformatikai adatvizualizáció témájában mélyülhettek el a kollégák Vas László térinformatikai szakmérnök, a VTK projekt szakmai főreferense segítségével. Az előadás kezdetén a munkatársak megismerkedtek a térinformatika és az adatvizualizáció, illetve azok kombinációjának alapjaival. A program további részében a térinformatikai adatvizualizáció gyakorlati megvalósítása került előtérbe, valamint jó és rossz példák egyaránt elhangzottak. A foglalkozás végén az elméleti információk gyakorlati példákon keresztül lettek bemutatva, amelyeket közösen dolgoztak ki. A képzés során kiemelt figyelmet kaptak a vízgazdálkodással kapcsolatos példák, például a digitális domborzatmodellek és a hozzájuk kapcsolódó megjelenítési, módosítási, valamint számítási műveletek.
A programsorozat második napján motorcsónak-vezetési gyakorlaton vettek részt a kollégák, amelynek kezdetén valamennyi résztvevő balesetvédelmi oktatásban részesült, ezt rövid elméleti képzés követte. A Területi Vízgazdálkodási Tanszék szolgálati célú kisgéphajó-vezetői engedéllyel rendelkező munkatársai ismertették a motorcsónak-vezetés és a vízi közlekedés alapszabályait, valamint a vízi járművek kötelező felszereléseit és a vízből mentés alapelveit. Ezt követően az oktatók felügyelete mellett a résztvevőknek lehetőségük nyílt kipróbálni a Víztudományi Kar eszközparkjában található hajótestek és csónakmotorok (motorcsónaknak minősülő) különböző kombinációit, így kezdő vezetési tapasztalatot szerezhettek a vízen. A gyakorlat közben az oktatók részletesen bemutatták a csónakmotor működését, a hajótest vízen történő mozgásának módjait. A résztvevők a vízreszállás, elindulás, manőverezés, kikötés, leállítás és partraszállás műveleteit, valamint természetesen a csónak megfelelő kikötésének módját is gyakorolták. A képzést sikeresen elvégzők oklevelet vehettek át, amely igazolja kezdő motorcsónak-vezetői gyakorlatukat.
A továbbképzés harmadik programján Hetesi Zsolt egyetemi docens egy rövid történelmi bevezetőt követően, a mesterséges intelligencia egyre szélesebb körben ismert és alkalmazott lehetőségeit vázolta előadásában. Az MI működésének megértését a mesterséges neurális hálózat (ANN) elemzésén keresztül mutatta be, miközben az ANN egy írott számjegy felismerését tanulja. Az MI működésének vázlatos megismerése után, a második részben azokat a platformokat mutatta be az előadó, amelyek segítségével csökkenthető az adatelemzésre és matematikai számításokra fordított idő, illetve elkészíthető egy kutatás idézettségi hálója, valamint elemezhetők a kutatáshoz kapcsolódó szakmai írások, cikkek. Mind az adatkiértékelésben, mind pedig az irodalomkutatásban olyan jelentős eszközt ad az MI használóinak kezébe, hogy mellőzése valószínűleg versenyhátrányt fog jelenteni – részletezte az előadó.
A programsorozat zárásaként Jenei Ágnes AL coach, az ÁNTK egyetemi docense és Polgár Gergő VR (Virtual Reality) technikus látogatott el a bajai campusra, közreműködésükkel a vezető kollégák jó hangulatú csapatépítő tréningen vettek részt. A résztvevőknek 3-4 fős csapatokban pszichológusok által fejlesztett logikai feladatokat, rejtvényeket kellett megoldaniuk VR-környezetben. A program során lehetőség nyílt többek között olyan készségek fejlesztésére, mint a csoportos problémamegoldás, a kollaboratív döntéshozatal, a csoporton belüli hatékony kommunikáció és a váratlan helyzetek kezelése.
A kar dékánja kifejtette, hogy fontosnak tartja a munkatársak folyamatos képzését, a már meglévő kompetenciák fejlesztését, valamint a munkaköri feladatok kreatív megélését és ezzel együtt a hatékonyság növelését. A tervek szerint a továbbképzések a jövőben is folytatódnak.